TOP
Kilka sposobów na wzmocnienie swojej odporności

Kilka sposobów na wzmocnienie swojej odporności

Nie ma chyba okresów bardziej sprzyjających przeziębieniu, niż wiosna i jesień – temperatury ulegają wtedy znacznym wahaniom, zwiększa się częstotliwość występowania opadów deszczu, a bakterie i wirusy mają wręcz wymarzone warunki, by rozwijać się i namnażać. O odporność warto dbać jednak cały rok, by czas największej ilości infekcji i zachorowań zastał ją w szczytowej formie.

Witaminy i minerały

Co do istotnej roli witamin i minerałów w budowaniu naszej odporności nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Większość osób profilaktycznie przyjmuje witaminę C w okresie jesiennym. Jednak to może jeszcze nie wystarczyć. By zmniejszyć ryzyko zachorowania do minimum, należy regularnie i systematycznie dostarczać organizmowi podstawowe mikroelementy. W tym celu można zdecydować się na zakup zestawu witamin w aptece. Należy jednak upewnić się, że zawiera on również substancje wspomagające wchłanianie. Sztucznie dostarczane witaminy często są wydalane z organizmu, ponieważ nie przyjmują się tak łatwo, jak te obecne w pokarmie. Niezastąpiona jest oczywiście zdrowa dieta, bogata w owoce, warzywa, orzechy i nasiona. Ogromne ilości witaminy C zawiera też dzika róża, dlatego warto pić ją w postaci herbaty przez okrągły rok. Odporność wspomagają również napary z pokrzywy i bratka.

Zobacz także: Doda otwiera … klinikę witaminową

Niebagatelna rola snu

Znaczenie zdrowego snu jest obecnie bagatelizowane. Ponadto, spanie dłużej niż 5 godzin na dobę może okazać się trudne – zwłaszcza w czasie wzmożonej ilości pracy w zatrudniającej nas firmie czy też w trakcie sesji na studiach. Tymczasem prawidłowa ilość snu – około 8 godzin na dobę dla osoby dorosłej – to podstawa, jeśli chodzi o budowanie odporności. Czasem warto więc dla własnego zdrowia przełożyć lub poświęcić kilka obowiązków. Długotrwały niedobór snu może sprzyjać nie tylko przeziębieniom, ale również chorobom serca i układu nerwowego, skłonnościom do nadwagi czy nawet depresji.

Ubiór dostosowany do pogody

Ubiór stosowny do aktualnych warunków atmosferycznych wydaje się dla większości osób dość oczywisty. Jednak najczęściej popełnianym w tym aspekcie błędem, zwłaszcza w stosunku do najmłodszych, jest skłonność do przegrzewania. Widok dziecka ubranego w sweter, kurtkę i czapkę podczas ładnej pogody nikogo nie dziwi – tymczasem nawet w przypadku niemowląt wystarczy założenie tylko jednej warstwy ubrań więcej, niż potrzebują dorośli. Notoryczne przegrzewanie ma rujnujący wpływ na umacnianie naszej odporności.

Śmiech to zdrowie

Badania, o których mowa też w tym artykule, pokazują, że osoby, które dużo się śmieją, są zdrowsze, rzadziej cierpią na nowotwory i choroby układu krążenia oraz dłużej żyją! Nie chodzi oczywiście o zmuszanie się do śmiechu czy urządzanie seansów komedii filmowych w celu zwiększenia swej odporności. Z faktu tego wynika jednak, że pozytywne nastawienie do dnia codziennego i pogodne podejście do spotykanych problemów mają istotny wpływ na nasze zdrowie.

Warto się ruszać

Odpowiednia dawka ruchu, obok właściwej diety, ma najistotniejszy wpływ na kondycję zdrowotną. Już pół godziny sportu dziennie, trzy razy w tygodniu, spowoduje znaczną poprawę naszej odporności. Najzdrowsze okażą się zawsze dyscypliny uprawiane na świeżym powietrzu, jednak jeśli nie mamy takiej możliwości – ćwiczenia w domu lub na siłowni również spełnią swoją rolę.

Zdrowie jest jedną z ważniejszych wartości, jakie mamy w życiu. Z pewnością nie powinniśmy szczędzić czasu i wysiłku, by poprawiać jego stan. Dbając o odporność przez cały rok, znacznie zwiększamy swoje szanse na zdrowe i długie życie.

Źródło: infoss.pl

Categories Zdrowie i Uroda