TOP

Przyczepa kempingowa – wady i zalety

Chociaż podróżowanie z przyczepą wielu z nas zdaje się spełnieniem marzeń i najwygodniejszym sposobem podróżowania, w końcu wieziemy ze sobą własną sypialnię, przed podjęciem decyzji o zakupie warto zwrócić uwagę na kilka czynników. Ceną komfortu mogą być wcale niemałe koszty, problemy z parkowaniem czy konieczność uzyskania stosownych uprawnień.

Kategoria Prawa Jazdy

W tym przypadku wszystko zależne od Dopuszczalnej Masy Całkowitej, czyli DMC. Standardowe Prawo Jazdy kategorii B uprawnia nas do prowadzenia samochodu o DMC nieprzekraczającej 3,5t i tzw. przyczepy lekkiej (za przyczepie lekkie uznaje się takie, których masa nie przekracza 750kg). Łączna masa całego zespołu pojazdów nie może więc przekraczać 4250kg.

Jeżeli nasza przyczepa przekracza 750kg, konieczne jest dodatkowe uprawnienie – B96. Wciąż obowiązuje jednak ograniczenie DMC zespołu pojazdów (samochód + przyczepa) wynoszące 4,25t. Prawo Jazdy kategorii B+E wymagane jest dopiero w momencie, w którym przekroczymy ten limit, przy czym DMC samego pojazdu, jak i samej przyczepy nie może być większy niż 3,5t (7t łącznie dla zespołu pojazdów jest tutaj zatem górnym ograniczeniem).

Zakup własnego domu na kółkach

Przed zakupem przyczepy, zwłaszcza używanej, koniecznie powinniśmy sprawdzić jej stan techniczny. Musimy poddać oględzinom zarówno podwozie – czyli m. in. sprawdzić jak pracuje hamulec ręczny, jaki jest stan dyszla, zaczepu kulowego i zespołu jezdnego oraz czy podpory do przyczep działają bez zacięć i składają się do poziomu – jak i nadwozie. W przypadku tego drugiego istotne jest działanie wszelakich sprzętów, pokroju lodówki czy kuchenki gazowej oraz fakt, czy przyczepa sama w sobie jest szczelna.

Oględzin powinniśmy dokonać także przed każdym wyruszeniem w trasę – oprócz obowiązkowych badań technicznych, z których zwolnione są tylko przyczepy lekkie, pamiętajmy także o konieczności stosownej konserwacji. Podczas dłuższego postoju dobrze jest również rozłożyć podpory do przyczep tak, aby koła nie mały kontaktu z gruntem.

Przeglądy i konserwacja

Koszt przeglądu to niecałe 80 złotych. Każda przyczepa o DMC powyżej 750 pierwszy przegląd powinna przejść po 3 latach od pierwszej rejestracji, następy po 5 (max. 2 lata po pierwszym przeglądzie), następne zaś – co roku.

Na szczęście części zamienne są łatwo dostępne na naszym rynku i możliwy jest bezproblemowy zakup zarówno zaczepów kulowych czy podpór do przyczep jak i gotowych mebli i kuchenek mikrofalowych.

Artykuł powstał we współpracy z Unitrailer

Categories Ciekawe